Værd at vide før sejlturen
Alt du behøver vide, før du går ombord på færgen.
2 minutters reglen indføres fra d. 1. september 2024
Efter aftale med Endelave beboerforening indføres der pr. 01.09.2024 en 2 minutters regel, som betyder at færgen må sejle 2 minutter før planlagt afgang, såfremt alle der har booket billet til afgangen er ankommet.
Værd at vide før sejlturen
Vejledning til bookingsystemet
I vores bookingsystem kan du ændre, flytte eller annullere din booking.
Hvis du har fast bopælsadresse på Endelave, eller hvis du ønsker aftale om fakturering af bookinger, skal du oprette dig, inden du booker. Herefter skal du kontakte færgekontoret, hvorfra du vil modtage en kode til brug ved fremtidige bookinger.
Ændring eller annullering af booking
Din booking kan annulleres indtil 30 minutter før afgang.
Du kan selv flytte din booking til et andet klokkeslæt eller dato, via den mail du modtager med din billet.
Hvis du tilføjer personer eller andet til din booking, skal du betale for tilføjelserne med det samme.
Hvis du annullerer en booking, refunderes beløbet automatisk. Dette gælder også hvis du fjerner personer eller andet fra en booking.
Hvis du opretter en ny booking i samme retning samme dag, bliver din oprindelige booking annulleret, og du skal så betale for den nye booking.
Sådan bruger du bookingsystemet
Som turist behøver du ikke oprette dig for at kan købe billetter.
For fastboende, sommerhusejer eller andre som ofte benytter bookingsiden, skal du starte med at oprette dig som bruger eller logge på Min Side, hvis du allerede er oprettet:
Opret dig eller log på via Min Side på vores bookingsystem endelave-ferry.teambooking.dk
Sådan opretter du login til Min side:
- Vælg opret dig
- Indtast den mail adresse, du vil modtage bekræftelser på
- Indtast en valgfri adgangskode
- Tryk på LOG IND - herefter modtager du en e-mail, hvor du skal bekræfte, at mailadressen er korrekt
Tjek evt. dit spam filter, hvis du ikke modtager e-mailen i din indbakke
Herefter kan du begynde at bruge Min side.
Hvis du opretter dig med din Google konto eller Facebook konto. skal den e-mailadresse, der er tilknyttet disse konti, være den samme, som du benytter ved booking. Du skal have åbnet for Google eller Facebook hvis du benytter dem som indgang til Min side.
Når du er logget ind kan du se alle dine fremtidige bookinger, dine overståede rejser og lave en ny reservation.
For at bruge rabatkoder skal du være logget ind inden booking.
Hvis du ønsker at komme tilbage til start menuen, tryk på firkanten øverst i højre hjørne
Din booking
Når du har købt en billet, vil du modtage en bekræftelsesmail - din billet er vedhæftet denne mail.
Husk at medbringe din billet på rejsen.
Gyldig billet skal fremvises ved check-ind, både på ud- og hjemrejsen.
Du kan printe din billet eller fremvise den på et mobilt device. Stregkoden skal kunne aflæses.
Se den vedhæftede billet for yderligere detaljer om din rejse.
Ændring eller annullering af billet
Du kan selv annullere eller flytte din billet til et andet klokkeslæt eller dato, via den mail du modtager med din billet.
Hvis du tilføjer personer eller andet til din billet, skal du betale for tilføjelserne med det samme.
Hvis du annullerer din billet, refunderes beløbet automatisk. Dette gælder også hvis du fjerner personer eller andet fra din billet.
Hvis du opretter en ny billet i samme retning samme dag til samme køretøj, bliver din oprindelige billet annulleret, og du skal så betale for den nye billet.
Bemærk at det låses for ændringer 30 min. før afgang.
Vigtigt inden rejsen
Tjek venligst din booking en ekstra gang og sørg for, at alle oplysninger er korrekte. Forkerte eller manglende oplysninger kan medføre, at du bliver afvist ved færgen.
Mødetid
Mødetiden for biler, cykler samt gående er senest 10 minutter før afgang.
Rejsende med behov for elevator skal møde senest min. 20 min. før afgang. Tænd katastrofeblinket på jeres køretøj, så ved personalet, at der er brug for elevator.
Personer, der er dårligt gående, og derfor skal bruge færgens elevator, skal kontakte personalet før afgang.
Check-ind
Check-ind foregår ved ombordstigning / -kørsel. Passagerer, der rejser flere på samme booking, skal forblive sammen under check-ind.
Sikkerhed på rejsen
Orienter dig omborg, i forhold til placering af redningsmidler og flugtveje.
Respekter skiltningen ombord og følg altid besætningens anvisninger.
Hund
Det er gratis at tage din hund med på færgen.
Husk at hunde skal være i snor under hele turen, og at det ikke er tilladt for dyr at være i møblerne.
Ambulance og sygetransport
Kontakt personalet inden ombordkørsel ved ambulance- eller sygetransport.
Færgens vogndæk
Ophold på færgens vogndæk under overfart er ikke tilladt, og vogndækket vil være aflåst under overfarten.
HUSK AT SLUKKE BILEN NÅR DU HOLDER OG VENTER !
Vi gør opmærksom på tomgangsregulativet, som indebær at biler max må holde i tomgang i 2 min.
Midttrafiks rute 104 har stoppested lige ved færgelejet i Snaptun. Se den aktuelle køreplan hos Midttrafik
Ny langtidsparkering til færgerne: Snaptunvej 69, 7130 Juelsminde.
Afstanden fra P-pladserne til havnen er ca. 800 meter, så vi opfordrer til, at du kommer i rigtig god tid.
Det er vigtigt, at du får booket dit køretøj korrekt. Husk også at oplyse bilens registreringsnummer.
Ved biler med trailer eller biler over 2,20 meter skal du være opmærksom på at oplyse den korrekte samlede længde af vogntoget.
Hvis bilen er booket med forkert registreringsnummer, længde eller højde, mister du din plads, og du vil blive behandlet efter chanceprincippet. Det vil sige, at du kun kan få dit køretøj med ombord, hvis der er ledig plads på færgen.
Hvis du kører i en handicapbil, skal du være opmærksom på følgende:
- Mødetiden for handicapbiler er 20 minutter før afgang
- Tænd katastrofelyset på bilen, når du holder og skal ombord. Dette er for at personalet kan se, at der er tale om en handicapbil
- Indehaver af Handicap P-kort skal booke handicapbil
- P-kort skal placeres synligt i bilens forrude.
Mål på færgens elevator:
116 cm bred
96 cm dyb
76 cm døråbning
Vigtige oplysninger
Gods skal altid bookes og betales via færgens bookingsystem.
Hvis du ikke kender det nøjagtige leveringstidspunkt, skal du booke godset til den sidste afgang på leveringsdagen.
Gods skal altid være forsvarligt emballeret. Beskadiget gods eller gods med beskadiget emballage transporteres uden ansvar.
Gods skal altid være tydeligt mærket med modtagers / afsenders navn og adresse. Der medtages ikke gods uden modtageradresse.
Småpakker under 10 kg. medtages gratis. Hvis pakken vejer over 10 kg. skal den bookes og betales som pallegods.
Alt gods som står på havnene i både Snaptun og på Endelave er på eget ansvar. Gods som leveres og stilles på havnene af diverse fragtfirmaer, er ligeledes på eget ansvar, med undtagelse af PostNord som overdrager direkte til personalet.
Godstransport bør tilstræbes om tirsdagen, som er færgens ”godsdag”
Transport af levende dyr kan suspenderes af kaptajnen, hvis denne skønner at transporten ikke er forsvarlig.
Løse trailer
Løse trailer skal bookes ligesom alt andet gods. Der er mulighed for at tilkøbe at færgens personale kører traileren ombord med trucken, vælges dette ikke står man selv for at kører traileren til og fra borde.
Klassificeret gods - farligt gods
Farligt gods bliver transporteret i overensstemmelse med Østersøaftalen, og skal altid bookes senest 24 timer inden afgang.
Se særlige farligt gods-afgange i fartplanen. (2. onsdag hver måned). Læs mere om transport af farligt gods hos Søfartsstyrelsen.
Transport af hø og halm
Hø / halm betragtes, i henhold til gældende regler for farligods transport, som farligt gods.
Dette gælder for ALT hø / halm.
Vådt eller fugtigt hø / halm, må grundet fare for selvantændelse, ikke transporteres med færgen, og vil blive afvist.
Husk læsset skal altid være overdækket.
Det vil sige at det kun er muligt at booke billetter til transport af hø og halm, på vores særlige Farligt gods afgange, som ligger den 2. onsdag i måneden.
Der gøres opmærksom på at ovenstående regler gælder for 3 kg og opefter. (dvs. også ved små mængder)
Såfremt der er spørgsmål til dette, er du velkommen til at skrive til endelavefaergefart@horsens.dk
Alle billetter skal købes via bookingsiden.
For dem som har oprettet sig på bookingsiden, er det muligt at hente bookingsiden som en app til sin mobiltelefon.
Bemærk at du skal logge på MIN SIDE når du bruger appen
Ø-Kort til Endelave Færgen
Du kan som fastboende (privatperson med folkeregisteradresse på Endelave) få et Ø-Kort og købe billetter til Endelave Færgen med rabat.
Ø-Kort rabatordningen gælder ikke for virksomheder, foreninger m.m.
Hvordan får jeg et Ø-kort
Ø-kort udstedes af Horsens Kommune.
Du kan ansøge om Ø-kort ved at klikke på knappen nedenfor.
Før du ansøger om et Ø-Kort, skal du være oprette som bruger på færgens bookingsiden.
Når du er oprettet som bruger på bookingsiden, skal du oplyse din mailadresse til færgekontoret, så dit Ø-Kort kan blive koblet til din mail. Dette kan du gøre ved entet at ringe eller skrive en mail til: 76 29 27 65 / endelavefaergefart@horsens.dk
Klik og opret en bruger på bookingsiden
Klik og søg om at få et Ø-kort (kræver NemID / MitID).
Regler for Ø-kort billetter
• Ø-billetter må KUN anvendes til privatkørsel.
• Alle Ø-kort er personlige, og må KUN benyttes at kortejer.
Der må ikke købes billetter med Ø-kort rabat til andre personer (f.eks. til gæster eller familie som IKKE har bopæl på Endelave)
• Gyldig legitimation, der kan dokumentere den rejsendes bopæl, skal kunne fremvises på forlangende.
• Ved ansøgning om et Ø-kort, accepteres det samtidig at Horsens Kommune tjekker den oplyste adresse med folkeregisteret, samt laver løbende tjek.
• Ved misbrug af Ø-kort er billetten ugyldig, og der skal købes en ny gyldig billet til den respektive afgang. Ved gentagen misbrug fratages retten til Ø-kort i et år.
• Personer med Ø-kort er selv ansvarlig for at afmelde sit Ø-kort ved fra flytning af øen. Dette skal ske via mail til kontoret på: endelavefaergefart@horsens.dk